Persbericht Groen – Ecolo

Maak van heel het Brussels Gewest één grote zone 30. Dat voorstel van Groen oogst welwillende reacties. Op alle lokale wegen binnen het Brussels Gewest, goed voor zeventig procent van het totale wegennet, geldt vandaag 50 km per uur als maximumsnelheid. Als het van oppositiepartij Groen afhangt, verlaagt die norm naar 30 km per uur – weliswaar met de mogelijkheid tot uitzonderingen. Brussels Parlementslid Bruno De Lille heeft daarover een voorstel van ordonnantie klaar.

‘De belangrijkste motivatie is verkeersveiligheid’, zegt De Lille. ‘De voorbije jaren vielen in Brussel jaarlijks gemiddeld dertig verkeersdoden. We hebben binnen het Gewest afgesproken om dat aantal tegen 2020 te verlagen tot twaalf. Maar we trappelen ter plaatse. Nochtans weten we dat snelheid een cruciale factor is bij ongevallen. Een voetganger of fietser die wordt aangereden door een wagen met 30 km per uur, brengt het er in meer dan 9 op de 10 gevallen levend van af. Bij 50 km per uur daalt de kans op overleven drastisch tot één op twee.’

Noodmanoeuvre

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) deed in 2014 een onderzoek naar dodelijke ongevallen in Brussel. ‘Snelheidsverlaging is cruciaal om een groot aantal ongevallen en verkeersslachtoffers te voorkomen’, luidde de conclusie. ‘Zo kan het risico op een botsing worden teruggebracht en de beschikbare tijd om andere weggebruikers op te merken en een noodmanoeuvre uit te voeren worden verlengd.’

Er is meer, zegt De Lille. ‘Auto’s die met 30 km per uur rijden, rijden ook constanter. Ze moeten minder vaak afremmen en weer optrekken, en zullen daardoor minder schadelijke stoffen uitstoten. Bovendien verloopt trager verkeer geleidelijker, waardoor de capaciteit van het wegennet verhoogt. Het gaat in tegen het buikgevoel, maar een lagere maximumsnelheid zou zo ook de files iets korter kunnen maken.’

6 MAA 2017

Contact:
Bruno De Lille
Fractieleider Groen
Brussels Hoofdstedelijk Parlement