Op de gemeenteraad van donderdag 25 januari interpelleerde Ecolo-Groen over de stand van zaken van het bedrijfsvervoerplan van de gemeente. Ieder bedrijf met meer dan 100 werknemers moet om de drie jaar een bedrijfsvervoerplan opstellen en het plan 2018-2020 moet uiterlijk op 31 januari 2018 ingediend worden. Het bedrijfsvervoerplan heeft een dubbele doelstelling: de nefaste impact op het leefmilieu verminderen en de mobiliteit verbeteren.

Tot onze grote verbazing werd meegedeeld dat het bedrijfsvervoerplan niet klaar is; erger nog men zal nu pas van start gaan met de opmaak. Nochtans interpelleerde Ecolo-Groen reeds in oktober 2016 over de opmaak van het bedrijfsvervoerplan en uit het antwoord dat we destijds kregen, liet het gemeentebestuur weten dat ze dit belangrijk vond en er heel wat uitdagingen waren.

En toch geen plan! Omwille van een personeelstekort om het op te maken, klinkt het. Voor Ecolo-Groen is het duidelijk: indien dit echt een prioriteit is, dan maakt men daar werk van en wordt ervoor gezorgd dat het plan klaar is.

Toch koesteren we nog een beetje hoop, enkele ideeën zoals leasing van elektrische fietsen voor het gemeentepersoneel werden naar voor geschoven. Ecolo-Groen kijkt alvast uit naar het plan dat binnen enkele maanden zal voorgelegd worden.


Lors du conseil communal du 25 janvier la commune a répondu à une interpellation de Ecolo Groen que le plan de déplacement d’entreprise de la commune n’est pas prêt. Malgré l’obligation pour toute entreprise de plus de 100 travailleur et que le plan doit être introduite au plus tard le 31 janvier 2018, et malgré une interpellation en octobre 2016 dans laquelle nous avons insisté de l’importance de s’y prendre à temps pour faire le plan, la commune n’a pas réussi à faire ce travail.

Si la commune prétend que c’est dû à un manque de moyen de personnel, Ecolo-Groen estime qu’il s’agit également d’un manque de dynamisme de l’échevin compétent pour la mobilité. Certes il y a une réflexion qui se fait pour trouver des alternatives à la voiture, mais sans outil établi, sans des objectifs fixés, ça reste difficile de motiver le personnel à choisir des modes de transport doux.

C’est donc avec grande déception que nous avons pris connaissance de la réponse, néanmoins nous espérons et veillerons à ce qu’un plan ambitieux soit introduit prochainement.