Persbericht Groen!

Groen! parlementsleden Hermes Sanctorum en Annemie Maes betreuren de inhoudelijke conclusies die Vlaanderen trekt uit de mobiliteitsstudie rond de omvorming van de ring R0. Op basis van de informatie waarover wij beschikken, springen alvast enkele elementen in het oog: Rekeningrijden is duidelijk het meest performante scenario, met het grootste effect voor de minste kosten. Op basis van het cijferwerk blijkt dat het aantal autokilometers in beide gewesten sterk daalt, in het Brussels gewest zelfs met 23%.

Brussels parlementslid Annemie Maes: “Je hebt geen nieuwe infrastructuur nodig die op termijn toch maar extra verkeer aanzuigt en bovendien is dit het beste scenario voor gezondheid en milieu. Dit scenario ligt in de lijn van de Brusselse mobiliteitsdoelstellingen, waarbij duidelijk gekozen wordt voor een vermindering van het autoverkeer met 20% tegen 2020.”

Het is dan ook vreemd dat de Vlaamse administratie dit scenario niet aanduidt als de overduidelijke winnaar.

Vlaams parlementslid Hermes Sanctorum: “De cijfers spreken voor zich, als je het effect van een kilometerheffing vergelijkt met de verbreding van de ring, blijkt die verbreding een slechte oplossing. Het is eigenaardig dat de Vlaamse administratie deze conclusie niet ziet. Vlaanderen blijkt vast te zitten in een logica van grote infrastructuurwerken”.

Maar ook de studie zelf zorgt voor een aantal gemiste kansen: de scenario’s zijn apart bestudeerd, terwijl een aantal synergieën mogelijk zijn en de combinatie van verplaatsingsmiddelen en van scenario’s net een meerwaarde betekent.

Daarom vraagt Groen! verschillende scenario’s te combineren: bijvoorbeeld openbaar vervoer + rekeningrijden + fiets. Tot slot is het nulscenario in de studie geen echt nulscenario. Het is een scenario waarin men uitgaat van belangrijke economische ontwikkelingen in de ganse zone rond de ring en, daaraan gekoppeld, een bijzonder grote toename van het aantal autoverplaatsingen.

Een echte nulmeting, vertrekkend van de bestaande situatie, had een andere vergelijking opgeleverd. Het lijkt wel of de Vlaamse overheid niet wil weten hoe de autodruk verminderd kan worden. Van een gemiste kans gesproken.

Contact:
Annemie Maes
Fractieleider Groen!
Brussels Hoofdstedelijk Parlement