Dinsdag maakte de Stad Brussel bekend dat KCAP, het architectenbureau uit Rotterdam het masterplan van de Heizel mag uitwerken. Dit bevat onder andere een congrescentrum, een winkelcentrum en extra kantoren. Groen! vraagt dringend een impactstudie en overleg met het Brussels Gewest en het Vlaams Gewest. Brussel-Stad kan in deze geen soloslim spelen.

Nu er uit de stedenbouwkundige wedstrijd van de Stad Brussel een kandidaat is geselecteerd om een masterplan Heizel te ontwikkelen, wordt het hoogdringend tijd voor het bestuderen van de mogelijke gevolgen van de uitvoering van dergelijk plan. Dit zou in overleg met het Brussels en het Vlaams Gewest moeten gebeuren.

Voor alle duidelijkheid: Groen! vindt het een goede zaak dat er een masterplan voor de Heizel wordt opgemaakt. We blijven echter met een aantal vragen zitten. Het Heizelproject is een project met gewestelijke en zelfs interregionale impact. De aanleg van een congrescentrum, een winkelcentrum en extra kantoren op de Heizelvlakte zal een enorme mobiliteitsstroom veroorzaken. Een dergelijk project kan voor ons niet zonder mobiliteitsstudie.

Bovendien wil het Vlaams Gewest aan de noordrand van Brussel, in Machelen, ook een groot winkelcentrum inplanten, op enkele honderden meters van de Brusselse grens. Megawinkelcentra aan de rand van de stad zorgen hoe dan ook voor extra autoverkeer in Brussel. Bovendien hebben dit soort projecten een leegzuigeffect op de naburige handelskernen, terwijl we net het stedelijk economisch weefsel in Brussel moeten versterken. Wat zullen de gevolgen zijn voor het commerciële weefsel in de binnenstad? En voor de leefbaarheid en bewoonbaarheid van de wijk?

En wat betreft de extra kantoren: is het echt nodig kantoren bij te bouwen terwijl er in de stad zo’n anderhalf miljoen vierkante meter kantoorruimte leegstaat?

Al deze zaken dienen mee in rekening gebracht te worden bij het maken van het masterplan Heizel. Overleg tussen de gewesten is hiervoor onontbeerlijk.

Groen! roept beide gewesten dan ook op zo snel mogelijk werk te maken van betere samenwerking en afstemming. Vlaanderen en Brussel moeten de effecten op het vlak van economie, mobiliteit en leefbaarheid samen onderzoeken. Alleen dan kunnen er duurzame keuzes gemaakt worden.