Voorzitter Wouter Van Besien is tevreden met de goedkeuring van het IRIS2-plan. “Onze Brusselse staatssecretaris van Mobiliteit, Bruno de Lille, ijverde reeds enkele maanden om het ambitieus mobiliteitsplan goedgekeurd te krijgen.” Op donderdag 9 september 2010 was het dan zover en keurde de Brusselse Regering het IRIS2-plan goed.

“De regeringsdeelname van Groen! in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werpt duidelijk haar vruchten af. Met dit mobiliteitsplan neemt Brussel een grote hindernis om de leefbaarheid in de stad te vergroten.” Het plan bepaalt dat Brussel tegen 2018 de verkeersdruk met 20% laat dalen en dat vanaf nu openbaar vervoer, fietsers en voetgangers op de eerste plaats komen in het Brusselse mobiliteitsbeleid.

Op die manier wil de Brusselse regering de economische leefbaarheid, de levenskwaliteit en de luchtkwaliteit in het Gewest opkrikken.

IRIS2-plan: ambitieus én realistisch

Het IRIS2-plan is het strategische plan voor de mobiliteit binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De strategische doelstellingen: tegen 2018 de verkeersdruk met 20% doen dalen en het promoten van het openbaar vervoer, het stappen en fietsen. Andere steden zoals Parijs, Berlijn of Kopenhagen hebben al bewezen dat dergelijke maatregelen een positieve impact hebben op de economische en sociale leefbaarheid van een grootstad.

Met het IRIS2-plan kiest Brussel voor meer ruimte en voorrang voor het openbaar vervoer, de voetgangers en de fietsers, een gerationaliseerd en doordacht wegennet en autogebruik en een parkeerbeleid op gewestelijk niveau. Mobiliteit op maat van de mensen dus, die tegelijk de economische slagkracht van het Gewest verzekert. Daarnaast pakt het ook de fijnstofproblematiek aan.

Strategisch plan met concrete vertaalslag

In vergelijking met het IRIS1-plan, gaat dit plan veel verder: het is becijferd en er werden al concrete keuzes gemaakt. Zo zullen lichten worden afgestemd op het openbaar vervoer: zij moeten de concurrentie met de wagen aankunnen. Er komen meer vrije bus- en trambanen, tramlijn 94, 9 en 33 worden uitgebreid en er komt ook een metrolijn van het centrum richting Schaarbeek.

Ook voor voetgangers en fietsers bevat het plan een aantal maatregelen zoals bredere voetpaden, 20 km voetgangerszones, een fietsplan dat veiliger fietsen in Brussel mogelijk moet maken. Naast een aantal ingrijpende keuzes pro openbaar vervoer, wordt tegelijk ook het monopolie van de auto aan banden gelegd: d.m.v. fiscale maatregelen wordt het gebruik van de auto ontmoedigd als er evenwaardige of zelfs betere alternatieven voor handen zijn.

Er wordt ook werk gemaakt van het parkeerbeleid: het plan voorziet bijvoorbeeld pendelparkings en een vermindering met 16% van het aantal parkeerplaatsen op de openbare weg. De vrijgekomen parkeerplaatsen blijven behouden voor buurtbewoners, net omdat we willen dat zij steeds parkeerplaats vinden in de buurt van hun woning.