Persbericht Groen

De Brusselse groenen kijken uit naar de komst van het nieuwe beheerscontract van de MIVB. Daar werd gisteren namiddag in het parlement een eerste keer over gedebatteerd. Dit nieuwe contract is een uitgelezen kans om de kwaliteit en de dienstverlening van het Brusselse openbaar vervoer naar een hoger niveau te tillen. Een kans die we met beide handen moeten grijpen.

In de commissie infrastructuur van het Brussels Parlement werd gisteren namiddag een eerste keer gedebatteerd over het nieuwe beheerscontract 2012-2016 voor de MIVB. De discussie verliep op basis van de oriëntatienota die de belangrijkste uitdagingen voor de komende jaren op vlak van openbaar vervoer naar voor schuift. Deze uitdagingen zijn niet min. De komende jaren krijgt het Brussels gewest namelijk een stevige bevolkingsgroei te verwerken waardoor de vraag naar openbaar vervoer zal toenemen. Daar bovenop heeft de regering, met het IRIS II plan, de ambitie om tegen 2018 de autodruk in het Gewest met 20% te laten afnemen. Deze afname in autoverplaatsingen moet ook gedeeltelijk kunnen opgevangen worden door het openbaar vervoer. Kortom, het aanbod moet op korte termijn sterk toenemen. Er is dus nood aan concrete en haalbare scenario’s die tegen 2016 een duidelijk antwoord bieden op deze uitdaging.

Dit nieuwe beheerscontract is voor de groenen in het parlement een niet te missen kans om grote stappen vooruit te zetten. Prioriteiten waar zij gemeenschappelijk voor zullen strijden zijn:

  • De reiziger moet centraal staan in de dienstverlening van de MIVB. Dit betekent hoge frequentie en goed comfort. En niet alleen tijdens de piekuren. Ook tijdens de daluren en ’s nachts moet de Brusselaar comfortabel en met een vlotte overstap op zijn bestemming geraken.
  • Bussen en trams die mee vast zitten in het autoverkeer kunnen niet langer. Er moet sterk geïnvesteerd worden in een hoge commerciële snelheid door maximaal vrije bus- en trambanen te voorzien en alle kruispunten uit te rusten met verkeerslichtenbeïnvloeding waarbij bus en tram voorrang krijgen. Enkel op deze manier kan het openbaar vervoer de concurrentie met de wagen aangaan.
  • Reizigers houden niet van overstappen. Het moet de ambitie zijn om zoveel mogelijk reizigers zonder of met maximaal 1 overstap op bestemming te brengen.
  • Tot slot moeten er optimale condities gecreëerd worden voor inter-modaliteit. Op het grondgebied van het Brusselse gewest zijn maar liefst 4 verschillende vervoersmaatschappijen actief. Elk met hun eigen net, eigen dienstverlening en aparte tarieven. Dat moet in de toekomst veranderen.

Annemie Maes: “We moeten de bestaande infrastructuur maximaal laten renderen ten voordele van de reiziger. De verschillende netwerken moeten elkaar maximaal aanvullen. Dat deze infrastructuur aan verschillende vervoersmaatschappijen toe behoort zou de reiziger haast niet mogen merken.”

Contact:
Annemie Maes
Fractieleider Groen
Brussels Hoofdstedelijk Parlement