Wildparkeren op voetpaden, fietspaden en zebrapaden is al jaren een probleem in Brussel. Dit illegaal en asociaal gedrag is niet alleen hinderlijk maar vooral gevaarlijk voor voetgangers en fietsers. Een effectieve aanpak met een sanctioneringsbeleid is daarom nodig.

Voor parket en politie was foutparkeren nooit een prioriteit. Daarom werd een aantal jaar geleden een proefproject opgestart: een akkoord tussen gemeente, politiezone en parket zorgde er voor dat het voortaan mogelijk was om dadelijk een geldboete door de gemeente te laten uitschrijven. Door korter op de bal te spelen verminderde hierdoor het foutparkeren aan bijvoorbeeld scholen drastisch.

Dit systeem werd in 2013 officieel ingevoerd in heel België als ‘GAS’-boetes.

Groen heeft uiteraard kritiek op GAS-boetes als het gaat over boetes voor minderjarigen, absurde boetes of willekeur.
Daarentegen is Groen wél voorstander van GAS-boetes voor foutparkeerders. Uiteraard op voorwaarde dat dit volledig binnen het wettelijk kader gebeurt.

Groen heeft dit systeem altijd verdedigd in het kader van een betere verkeersveiligheid. Daarnaast heeft Groen in de vorige legislatuur gezorgd dat de fietsbrigades ook extra middelen kregen om op te kunnen treden tegen het wildparkeren. [Lees hier meer over ons standpunt: www.groen.be/GAS]

De problemen in de gemeente Anderlecht met de onwettige GAS-boetes voor foutparkeerders [klik hier voor het artikel op brusselnieuws.be] hebben veeleer te maken met het ontbreken van een degelijk wettelijk kader. Het is evident dat elke gemeente zich ook aan de wet moet houden, want een sanctioneringsbeleid gebouwd op juridisch drijfzand kan dit gemeentelijk beleid onderuithalen als foutparkeerders hun boete juridisch zouden aanvechten.