Persbericht Groen!

De kwaliteit van de fietsinfrastructuur in Brussel is vaak ondermaats. Vele fietspaden liggen er slecht bij, o.a. door strenge winters, maar ook door ze jarenlang niet te onderhouden. “Om mensen te overtuigen de fiets te nemen, en de auto aan de kant te laten staan, is veilige en comfortabele fietsinfrastructuur nodig” zegt Annemie Maes, Brussels Parlementslid voor Groen! “De aankoop van een meetfiets is een stap in de goede richting.”

Het gewestelijk Iris-2-plan, goedgekeurd door de regering in september 2010 op initiatief van staatssecretaris Bruno De Lille (Groen!), wil 20% minder auto’s tegen 2018. Voor de fiets voorziet men een marktaandeel van 20% van de gemechaniseerde verplaatsingen tegen 2020. Om deze doelstellingen te realiseren moet de overheid mensen veilige en comfortabele fietsinfrastructuur aanbieden.In juni 2010 legde Annemie Maes het idee van de meetfiets voor aan minister van openbare werken en vervoer Grouwels in de commissie infrastructuur van het Brussels Parlement. Die gaat nu in op het voorstel, zo bleek uit haar antwoord woensdag in de commissie. Dit jaar nog wordt er een meetfiets aangekocht.

Wie gerichte investeringen wil doen aan de fietsinfrastructuur moet eerst inzicht hebben in de lacunes. Meten is weten. Daarvoor is de meetfiets ontwikkeld. Dit is een fiets waaraan apparatuur is aangebracht, die de effenheid van een fietspad meet, door de trillingen tijdens het rijden te registreren. Daarnaast checkt de controleur ook meteen de veiligheid van de fietspaden. Hij gaat na hoe breed het fietspad is en of er een soort haag of paaltjes zijn die het fietspad en de rijbaan van elkaar scheiden. Op basis hiervan maakt men een uitgebreide databank aan met al deze gegevens per fietspad.

Dit alles levert zeer interessante beleidsinformatie op. Aan de hand van de gegevens in de databank kan de overheid, gewest of gemeente, dan overgaan tot de aanleg, heraanleg of herstelling van fietspaden, daar waar nodig, op basis van objectieve informatie.

“Naast de aanleg van nieuwe fietspaden mogen we de kwaliteit van de bestaande fietsinfrastructuur niet uit het oog verliezen. De aankoop van de meetfiets is dus geen overbodige luxe, en Groen! is dan ook zeer tevreden dat de minister de suggestie ter harte heeft genomen” aldus Maes. “De verbetering van de staat van de fietspaden zal namelijk niet alleen zorgen voor meer fietsverkeer, maar onrechtstreeks ook voor minder fileleed, minder CO2, meer gezondheid, en een leefbaarder Brussel”.

Contact:
Annemie Maes
Fractieleider Groen!
Brussels Hoofdstedelijk Parlement