Persbericht Groen – ECOLO

Binnenkort komen er 5 nieuwe fietsboxen bij in St-Gillis, dat zal het totaal op 7 brengen. Tot hier het goede nieuws. De plaatsen in de box zijn duur. De schepen van duurzame ontwikkeling wil de prijs per plaats op 50 euro leggen. Terwijl het college enkele maanden geleden besliste om parkeren met de wagen voor bewoners volledig gratis te maken. Opnieuw wordt de autobestuurder bevoordeeld ten opzichte van de fietser. Een vreemde politieke keuze voor een schepen van duurzame ontwikkeling. Bovendien zijn er voldoende middelen uit parkeerboetes en subsidies om een plaats in een fietsbox gratis aan te bieden.

In één fietsbox is er plaats voor 5 fietsen. Vijf fietsers betalen dus elk 50euro, dat brengt het totale huurgeld voor 1 box op 250 euro per jaar. Dat is het plan dat nu voorligt. Daar tegenover staat dat bewoners hun wagen volledig gratis in hun straat kunnen parkeren. Eerst werd gedacht om 5 euro te vragen, maar uiteindelijk besliste het college de bewonerskaart gratis af te leveren.

Dit is een duidelijke politieke keuze die het STOP principe omkeert. Het STOP principe dat actieve vervoersmodi promoot en het gebruik van de personenwagen wil afremmen, wordt nochtans door de partij van de schepen van duurzame mobiliteit gesteund. Socialisten steunen, maar passen niet toe in de praktijk, een gekend refrein.

Klaas Lagrou (Ecolo-Groen): “Het parkeren in de straat is gratis, voor een fietsbox moeten bewoners 250 euro per jaar betalen. Dit kan niet. 1 auto voor de deur neemt meer plaats in als 5 fietsen in een box.”
Het is onaanvaardbaar dat de prijs voor een fiets in een box veel hoger is dan de prijs die de bewoner moet betalen voor een bewonerskaart. Een bewoner, moet mits de betaling van een waarborg, zijn of haar fiets in de buurt kwijt kunnen in een degelijk fietsbox. Willem Stevens, schepen van duurzame ontwikkeling moet minstens zijn college overtuigen om de prijs van bewonerskaart en de prijs van een plaats in een fietsbox op gelijke hoogte te brengen. Dit is bovendien zo voorzien in het gewestelijk parkeerplan.

Ecolo-Groen vroeg de schepen om deze beslissing uit te stellen, na te denken over de prijs. Enkel door samen te werken, in het college, met een duidelijke transversale aanpak van de duurzame ontwikkeling en door samen te werken met het gewestelijk niveau kunnen we stappen vooruit zetten, op weg naar een duurzame samenleving en naar een veiliger verkeer. Ecolo-Groen betreurt deze manier van aan politiek doen, maar beter 5 fietsboxen dan geen.

Contact:
Klaas Lagrou
Gemeenteraadslid Ecolo-Groen
Gemeenteraad Sint-Gillis